Oscar’s Grind

Kasinopelit houkuttelevat pariinsa miljoonia pelaajia päivästä toiseen. Yksi perinteisimmistä ja yhä suosituimmista peleistä on klassinen ruletti. Sen vetovoimaan luottavat niin perinteiset kivijalkakasinot kuin modernit verkossa toimivat nettikasinot.

Rulettipöydän loistossa piilee lupaus suurista voitoista, jättipoteista ja mammonasta. Niiden toivossa pelurit ovat vuosisatojen ajan kehitelleet toinen toisiaan monimutkaisempia ja matemaattisempia strategioita, joilla pelin todennäköisyydet pyritään peittoamaan. Onko näistä strategioista kuitenkaan yhtään mihinkään? Tänään käsittelemme 60-luvulla kehitettyä Oscar’s Grind -strategiaa.

Oscar’s Grind – Voitto- ja häviöputket

Oscar’s Grind perustuu oletukselle voitto- häviöputkien vaikutuksesta uhkapeleihin. Tässä suhteessa se muistuttaa hyvin paljon esimerkiksi Paroli-strategiaa. Ruletti on sattumaan perustuva peli, jossa pelin lopputulokseen ei ole mahdollista vaikuttaa omalla taidolla. Sen sijaan panostamalla tietyn, hyväksi todetun strategian mukaan, pelaaja voi minimoida talon edun. Parhaimmillaan myös Oscar’s Grind auttaa pelaajaa pääsemään omilleen tai voitolle. Se ei kuitenkaan ole itsestään selvää, ja pelaajan onkin ymmärrettävä oman valtansa rajat pelipöydän äärellä.

Miten Oscar’s Grind ruletti toimii?

Entä miten Oscar’s Grind sitten käytännössä toimii? Kyseistä strategiaa voidaan hyödyntää myös muissa rahapeleissä, mutta tässä artikkelissa sitä tarkastellaan ainoastaan ruletin näkökulmasta.

Aivan kuten lähes kaikki muutkin strategiat, Oscar’s Grindissa lyödään ainoastaan tasavetoja. Rulettipöytä- ja pyörä ovat jaettu 37 tai 38 numeroon. Numerot on jaettu punaisiin ja mustiin. Näin ollen tasavedolla tarkoitetaan vetoa, jolla pelataan toista väriä, tai paritonta/parillista numeroa. Vedon todennäköisyys osua on siis hieman alle 50 %, sillä kuulan osuessa nollalle talo voittaa.

Voitot kasvattavat panosta

Koska Oscar’s Grind perustuu ajatukselle voitto- ja tappioputkien vaikutuksesta peliin, lienee intuitiivisestikin selvää, että panosta kasvatetaan lineaarisesti. Sen sijaan tappioiden kohdalla panosta ei muuteta.

Ennen pelaamisen aloittamista, ja strategiaan sitoutumista, pelaajan on asetettava tietty alkupanos, jonka kasvattamiselle koko strategia perustuu. Lopullisena tavoitteena on päästä joko nollille ja saada oma alkupanos takaisin, tai saada oman panoksen suuruinen nettovoitto. Strategian toimivuuden näkökulmasta panoksen suuruudella ei ole varsinaista merkitystä. Käytännössä kuitenkin voitolle pääseminen saattaa vaatia todella monen kierroksen pelaamista. Tähän saattaa kulua runsaasti aikaa ja kierroksia, mikä kannattaa huomioida panoksen koossa. Jos rahaa ja aikaa ei ole käytettävissä loputtomasti, kannattaa valita suhteellisen pieni alkupanos.

Sarjat

Oscar’s Grind on helpoin ymmärtää ja tulkita kierrosten muodostamien sarjojen avulla. Kun tavoitteena on saada oman panoksen suuruinen nettovoitto, yksi sarja päättyy heti, kun tämä voitto on saavutettu. Sarjan aikana panosta kasvatetaan tai jätetään kasvattamatta sen mukaan, esiintyykö sarjassa voitto- vai tappioputkia.

Yksinkertaisin esimerkki Oscar’s Grindin sarjasta on ensimmäisen kierroksen voitto. Jos pelaaja pelaa esimerkiksi 10 € panoksella, myös tämän tavoitteleman nettovoiton suuruus on 10 €. Näin ollen ensimmäisen kierroksen ollessa voitokas, pelaaja voittaa 10 € ja saa takaisin oman 10 € panoksensa. Tällöin nettovoitto on saavutettu, ja sarja päättyy.

Strategian kannalta on tärkeää, että alkupanosta ei muuteta, vaikka pelituokio alkaisi tappioputkella. Panosta ei pienennetä enää sen jälkeen, kun se on kasvanut jo voittojen johdosta.

Koska ensimmäinen kierros päättyy muiden kierrosten tavoin voittoon alle 50 % todennäköisyydellä, yhden kierroksen sarjat eivät ole kovinkaan yleisiä. Pidemmässä sarjassa panos muuttuu voittojen ja häviöiden perusteella. Esimerkiksi neljän kierroksen sarja voi edetä seuraavalla tavalla:

  1. Pelaajan alkupanos ja tavoittelema nettovoitto on 1 €.
  2. Ensimmäinen kierros on tappiollinen, joten panos pysyy yhdessä eurossa.
  3. Toinenkin kierros on tappiollinen, joten panos pysyy samana. Tässä vaiheessa pelaaja on tappiolla yhteensä 2 €.
  4. Kolmannella kierroksella kohdalle osuu ensimmäinen voitto. Tämän jälkeen panosta kasvatetaan eurolla, ja seuraavan kierroksen panos on 2 €. Pelaaja on tappiolla enää euron verran.
  5. Neljännellä kierroksella kahden euron panos tuo 2 € suuruisen voiton. Näin pelaajan tappiot on kuitattu, ja tälle on jäänyt voittona käteen 1 €. Tämä oli sekä alkupanos, että tavoiteltu nettovoitto.

Kun nettovoitto on saavutettu, sarja on tullut päätökseensä. Panosta ei siis enää kasvateta, vaan pelaaja aloittaa uuden sarjan, asettaa uudet alkupanoksen ja tavoitteen nettovoitolle sekä jatkaa pelaamista.

Joskus panoksen kasvattaminen strategian mukaisesti voi johtaa tilanteeseen, jossa mahdollinen voitto ylittäisi tavoiteltavan nettovoiton määrän. Tällaisessa tilanteessa Oscar’s Grind tekee poikkeuksen. Koko strategian tavoitteena on saada nettovoitto, ja kuitata omat tappiot. Seuraava esimerkki havainnollistaa poikkeusta käytännössä:

  1. Pelaaja on kierrosten jälkeen tilanteessa, jossa tämän panos on kasvanut yhdestä eurosta 5 € suuruiseksi. Voittojen lisäksi pelaajalle on kerääntynyt tappioita, ja tämä on häviöllä yhteensä 8 €.
  2. 5 € panos voittaa, ja pelaaja on tappiolla enää 3 €.
  3. Koska pelaajan tavoitteena on 1 € nettovoitto, panosta ei kasvateta. Jos panosta kasvatettaisiin 6 € asti, voiton määrä ylittäisi tavoitellun voiton.
  4. Viimeisellä kierroksella panos lasketaan neljään euroon. Pelaaja voittaa, ja kuittaa sekä kolmen euron tappionsa, että 1 € nettovoittonsa.

Voiko Oscar’s Grindillä oikeasti voittaa?

Edellä annetut esimerkit strategian soveltamisesta voivat tuntua karkeilta yksinkertaistuksilta, ja sitä ne ovatkin. Ruletti on pelinä mahdottoman vaikeasti ennustettavissa, ja siksi Oscar’s Grind -strategiasta huolimatta kierrokset voivat loppua miten tahansa. Strategiaa voi kuitenkin käyttää omien tappioputkien kontrollointiin.

Oscar’s Grindin vahvuus on siinä, miten se kontrolloin etenkin sarjan ensimmäisten kierrosten mahdollisia tappioputkia. Pienellä panoksella aloitettaessa tappioputki ei välttämättä koidu liian kalliiksi. Jos sitä seuraa voittoputki, jonka aikana panosta kasvatetaan säännöllisesti, jopa lyhyt voittoputki voi kuitata tappioputken vaikutukset.

Teoriassa rajaton peliaika ja käytettävissä oleva peliraha voivat tehdä Oscar’s Grindistä varman keinon voittaa rahaa. Totuus kuitenkin on, että ruletissa ei ole pomminvarmoja strategioita. Myös Oscar’s Grind voi johtaa karmiviin tappioputkiin, joista ei käytännössä ole mahdollista nousta vain strategiaa noudattamalla. Vaikka tappioiden ja voittojen määrä pidemmän päälle noudattaa todennäköisyyslaskennan määrittämiä lakeja, niiden esiintymistä sarjoissa on mahdotonta ennustaa.

Lopuksi

Kaiken kaikkiaan Oscar’s Grind on kiinnostava ja hauska strategia. Koska sen tarkoitus on kontrolloida tappiputkia, se sopii hyvin pienillä panoksilla pelaaville hupipelureille. Toisaalta osa pelin hohdokkuutta on massiivisten jättipottien mahdollisuus, ja niiden voittamista seuraavat adrenaliiniryöpyt ja juhlallisuudet kaikkien kanssapelaajien kesken. Pelaaminen vain niiden takia ei kuitenkaan ole vastuullista.

Oscar’s Grindin, kuten minkään muunkaan strategian ei pidä kuvitella olevan automaattinen avain onneen ja suuriin voittoihin. Ruletti on pohjimmiltaan tuuripeli, ja varmoina pidetyt vippaskonstit perustuvat yleensä vain kasinoiden huijaamiseen. Strategioihin pitäisikin suhtautua ensisijaisesti tapana tehdä perinteisen pelin pelaamisesta vaihtelevampaa ja hauskempaa.